Zoeken
  • Color 'n Style

Verkoopstyling


Waarom verkoopstyling?

Wist u dat er niet meer dan twee seconden nodig zijn om een indruk te vormen en dat we dat beeld vaak niet meer bijstellen?

De eerste paar seconden die iemand in uw woning doorbrengt zijn bepalend. Eigenlijk wordt dan al beslist of iemand uw huis wil kopen of niet.Tegelijkertijd blijken verkopers zelf niet altijd te slagen in het maken van een goede eerste indruk. Wat zij gezellig vinden, vindt een kijker juist rommelig.

In deze blog leggen we u daarom graag uit hoe u met verkoopstyling een goede indruk maakt en waarom styling effectiever is dan prijsverlaging bij de verkoop van uw woning.

De eerste indruk

Onderzoek toont keer op keer aan hoe bepalend de eerste indruk is. Zo concludeerde de Stanford University dat studenten twee seconden nodig hadden om een oordeel te vellen over een docent. Opvallend was dat dit oordeel in grote mate overeenkwam met het oordeel dat een andere groep studenten over de docent velde na een heel semester van lessen van die docent. Dat kan op twee manieren uitgelegd worden: dat we vrij snel kunnen inschatten wat voor iemand we voor ons hebben of dat we vaak een oordeel vormen dat we niet meer bijstellen.

Dat geldt echter niet alleen voor contact tussen mensen, maar ook bij een huis verkopen.

U krijgt als verkoper maar één keer de kans om een eerste indruk met uw woning te maken. Negentig procent van de mensen schijnt in de eerste minuut al te beslissen of ze een huis wel of niet willen kopen en met name de eerste vijftien seconden schijnen daarbij cruciaal te zijn. De inrichting van een woning speelt hier een belangrijke rol bij.

Wist u namelijk dat een groot deel van de mensen die uw woning zal bezichtigen niet door uw persoonlijke spullen heen kan kijken? Waar u vindt dat uw fotolijstjes bijdragen aan de huiselijke sfeer van uw woning, vindt een potentiële kijker dit juist rommelig en leidt het af. Dat terwijl u wilt dat een potentiële koper de mogelijkheden en bijzondere eigenschappen van uw woning ziet

Daarom wordt er bij het verkopen van een woning vaak een aantal regels gehanteerd: depersonaliseren, rommel verwijderen, zichtlijnen benadrukken, focuspunten in de ruimtes aanbrengen, neutraliseren en sfeer creëren.

Waarom verkoopstyling?

-Het zorgt voor hogere verkoopprijs

-Het is effectiever dan prijsverlaging

-Het zorgt voor meer kijkers

Het succes van verkoopstylingIn de praktijk blijkt het echter lastig om zelf de woning verkoop klaar te maken. Daarom dat steeds meer mensen een interieur of verkoopstylist inschakelen voor verkoopstyling.

Ook omdat de resultaten met verkoopstyling uit diverse onderzoeken als zeer positief kunnen worden bestempeld:

-Uit Amerikaans onderzoek bleek dat een investering in verkoopstyling, zorgde voor een hogere verkoopprijs. Het rendement van de investering was maar liefst 343%. Daarmee is het één van de investeringen met het hoogste rendement. Andere zaken die een hoog rendement opleverden waren zaken die verwant zijn aan de verkoopstyling. Zo had de investering in de tuin van de woning een rendement van iets meer dan driehonderd procent, het grondig schoon (laten) maken een rendement van bijna zeshonderd procent en het lichter maken van de woning had een rendement van 355%. Deze investeringen hadden allemaal wezenlijk meer rendement dan groot onderhoud.

-Verkoopstyling is effectiever dan een prijsverlaging bij de verkoop van een woning. Het verlagen van de verkoopprijs met duizend euro schijnt namelijk minder effectief te zijn dan de investering van honderd euro in de styling van een woning. Woningen die door een styliste onder handen genomen zijn leveren over het algemeen zes tot tien procent meer op.

-Uit Nederlands onderzoek bleek dat woningen waar verkoopstyling plaats had gevonden meer kijkers konden verwachten. Het merendeel van de woningen was zelfs binnen drie maanden verkocht. Bij woningen die al langer dan anderhalf jaar te koop staan en dan verkoopstyling krijgen ligt dit aantal op zeventig procent binnen drie maanden. Uit dit onderzoek onder 485 woningen bleek opvallend genoeg ook dat drie woningeigenaren hun woning uit de verkoop hadden gehaald omdat de verkoopstyling hun had getoond wat de mogelijkheden van de woning waren.

Kosten verkoopstyling aftrekbaar

Het is mogelijk om de kosten van verkoopstyling van uw woning af te trekken van de overwaarde van uw woning. Dit valt namelijk onder verkoopkosten. Uw overwaarde wordt hierdoor lager en zodoende het bedrag waarover u (hypotheek)rente mag aftrekken hoger. Zo verdient u uw investering op verschillende manieren terug.


19 keer bekeken

©2018 BY COLOR 'N STYLE